Träffa människor, vinna på trisslott och göra en filmlista

Idag sprang jag ner på stan och träffade Daniel, Peter, Pär och Tobias. En del tid passerade med att vi inte riktigt visste vad vi skulle hitta på men så småningom kom vi fram till att det var en bra idé att gå och äta på Bröderna Bloms Plåt, ett ställe med bl.a. väldigt goda bakade potatisar. När lunchen var avklarad gled vi runt lite planlöst och övergav Daniel när han ställde sig i rulltrappan ner till Clas Ohlson. Då blev han både förvirrad och lite panikslagen så han sprang snabbt uppför rulltrappan igen. Det var också i denna veva då Peter lite pinsamt råkade slå ut med armen och stoppa en främling från att gå nedför rulltrappan. Nästa stopp blev affären där Aude jobbar där Pär fick väldig lust att stjäla några smycken men inte riktigt vågade. Sedan började det bli dags att splittras och jag drog in på ICA, köpte en trisslott och en påse chips och vann femtio kronor på trisslotten. Oh happy day!


Två söta killar, två smurfar som räcker fingret, Peter the hulk och Aude i sin fancy boutique.

Nu har jag för övrigt bestämt mig för att berika min blogg med ett nytt påhitt, jag har nämligen tänkt att lista de tio, av någon anledning som jag senare specificerar, tyngsta filmerna jag sett hittills. Det bör också sägas att ordningen på filmerna inte nödvändigtvis måste komma som den tyngsta sist. Jag hoppas kunna nämna några titlar som åtminstone av en del kan tänkas vara okända. Så låt listan börja så då sätter vi igång med nummer tio direkt!


The Machinist, regisserad av Brad Anderson.

Här kommer då nummer tio där jag valt att presentera filmen The Machinist, den film där Christian Bale verkligen visar att han kan vara en fantastisk skådespelare. Själva filmen handlar om Trevor Reznick, en industriarbetare som lider av insomnia och för varje dag som går bara blir tröttare och mer utmärglad. Underliga saker sker runt omkring honom och han börjar bli paranoid. I och med att underligheterna ökar ifrågasätter han sitt förstånd mer och mer.

Eftersom filmen är så pass välgjord som den är, miljöerna så träffande och Bale så övertygande i rollen som Reznick blir man väldigt engagerad av filmen. Det är de små detaljerna som bygger upp helheten och denna film är full av snygga små detaljer som så småningom kan kopplas samman och bilda någonting större. En ganska obehaglig film som lämnar en lite lustig känsla, men framförallt väcker många tankar. När den tar slut finns det många saker att fundera över och ju mer man tänker efter desto mer träffsäker känns filmen. Se den!

Kommentarer
Postat av: Peter

Grattis Elias, till att du fick en sådan underbar dag.

2009-08-04 @ 21:54:37
URL: http://lanterna.blogg.se/
Postat av: Elias

Tack Peter!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0