Fin kväll och ännu en film till listan

Igår kväll kilade jag hem till min far en runda och åt mat, drack vin och pratade med honom och min bror. Det var skönt och avslappnat i kontrast till hur det varit på stan natten innan. Min far hade lagat klyftpotatis och klyftpotatis, vinet var gott och alla var glada så det fanns egentligen ingenting mer man kunde begära.


Glad Simon.


Och en glad far.

Senare på kvällen när jag begett mig hemåt så ringde Gustav till mig och undrade om jag inte skulle komma över och dricka lite vin med honom. Han lockade också med att han hade en heliumballong vi kunde leka med så jag var helt enkelt tvungen att bege mig dit. Vi satt på hans balkong och drack vin, inhalerade lite helium så att våra röster lät fruktansvärt roliga och bara njöt av livet. Jag hade inte umgåtts med honom på ett tag så det var extra trevligt. Så småningom bestämde vi oss för att bege oss ner mot stan och titta på Tribe Vibes som spelade. De var helt okej men människorna i publiken var desto jobbigare så när de spelat ganska länge bestämde vi för att bege oss hemåt. Jobbiga människor till trots så var det en riktigt bra kväll.

Nu fortsätter det som alla i hela världen har väntat på; filmlistan! Idag ska tyngsta filmen nummer åtta rankas och idag har jag valt att presentera en fantastisk svensk film: Sånger från andra våningen.


Sånger från andra våningen av Roy Andersson

Denna filmen består av olika ganska vardagliga situationer som berättar om vanliga människors livsöden och på ett oerhört snyggt och skickligt sätt gestaltar dessa. Blandningen av de episoder som känns väldigt troliga att inträffa och de fullkomligt absurda fungerar väldigt bra i filmen och allting genomsyras av en väldigt träffande tragik. Roy Andersson är en riktig mästare på att framställa den svenska misären och det gör han verkligen till fullo i denna film som innehållet till trots ändå på många sätt är en väldigt vacker film. Den ger mycket att fundera över och är en av de snyggast filmade filmer som jag vet. Samtidigt är dialogerna perfekt utformade och gör att filmen i sin helhet skänker en väldigt stark känsla.

Nu ska jag alldeles strax dra iväg och bada tillsammans med min far. Jag återkommer förmodligen ikväll för att skriva någonting exceptionellt givande.

Elias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0