En dag i livet

Dagen började med att det på föreläsningen diskuterades kring s.k. oppositional readings vilket innebär läsningar av filmers undertoner för att försöka "avslöja" alternativa budskap med filmer. Väldigt intressant att se exempel på hur flera av Disney's filmer uppnår så många saker vid sidan av sina fina små budskap. I en film som Lejonkungen kan man till exempel med hjälp av en sådan läsning se hur fokus läggs på kärnfamiljen och den väldigt odemokratiska makthierarkin bland lejonen. De som står utanför det här porträtteras antingen som misslyckade eller onda.

Sedan delades hemtentan ut och det kändes faktiskt helt okej; I rise to the challenge! Efter att ha gått igenom den gick vi och lunchade uppe i fågeltornet. Det var ganska trevligt och ett fantastiskt litet trätorn att äta vid. När lunchen var över gick vi tillbaka till vår föreläsningssal för att se en film av den man vars namn droppas på varannan sida i läroboken, nämligen Hitchcock. Rear Window hette filmen och var stilfull och ganska bra men det kändes ändå som att den saknade någonting. Jag kände mig lite frustrerad under större delen av filmen och kan inte riktigt delta i glorifierandet av Hitchcock.

Så småningom sprang jag iväg till min gitarrlektion där jag fick spela lite Jimi Hendrix och efter det sprang jag hem till min kära far för att umgås lite med honom. Vi hade väldigt trevligt tillsammans och lite senare efter att jag gått hem igen så tog jag en promenad med Aude. Fusion ha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0