En orgie i rättfärdighet

Jag har precis kommit hem efter att ha tittat på Inglorious Basterds och kan i efterhand bara säga en sak: jag fullkomligt älskade den! Mina förväntningar på filmen var inte särskilt höga, jag visste bara att eftersom det är Tarantino som gjort den så skulle det bli en snygg film. Det blev det också. Mästaren av grindhouse-genren visade ännu en gång var skåpet ska stå och han gjorde det med råge. Dialogerna var fullkomligt fantastiska, våldsscenerna perfektionistiska och karaktärerna oerhört välgestaltade. Vad som verkligen fick filmen att lysa var att Tarantino använde klichéer som ett stilgrepp och gjorde det till den grad att det istället för att bli sunkigt blev uppfriskande och stilfullt. Eftersom han på ett sådant medvetet sätt använde klichéer och pastischer blev det så fantastiskt snyggt. Det var också filmens styrka; att det gradvis målades upp en sådan tydlig bild av vilka som var onda och vilka som var goda. Att då använda sig av ett av de mest konkreta exempel på vad vi anser vara ondska i världshistorien i en helt ny fiktiv tappning förstärkte det hela någonting enormt. I filmen visades inga humana sidor hos nazisterna och trots att man visste att det fanns en historia bakom varenda nazist som dödades i filmen så styrde fiktionen allt. Man sögs in i filmen och trots att den där medvetenheten fanns kvar så målades det istället i filmen upp en bild av den absoluta ondskan som självklart fick sitt straff. Och man älskade det. Trots att filmen innehöll riktiga personer ur världshistorien så är den fullkomligt fiktiv och som en fiktiv historia är den helt fantastisk. Den är helt enkelt för bra för att man ska anknyta den till någon form av realism. Om man är ett fan av Tarantino är det ett fullkomligt måste att se den.


Inglorious Basterds av Quentin Tarantino.

Innan jag gick och tittade på den underbara filmen så åt jag pizza hemma hos min far med honom och Britten. Pizzan hade han gjort själv och den var jättegod. Det var vinet också och vi kände oss alla tre väldigt nöjda med allt.


Jättegod pizza.

Nu är jag alldeles lagom trött och sitter och funderar på när jag ska se Inglorious Basterds igen. Då ska jag fan använda alla nya härligt pretentiösa filmvetartermer som vi lär oss i filmvetenskapen och analysera den grundligt. Men nu ska jag bara njuta av den känsla som den lämnat kvar i mig. G'night!

Kommentarer
Postat av: Kajjsaaaa

Hej ! =) jag är ett stort fan av filmen, måste säga det! Även om Brad Pitt är överskattad men men. Älskar blandningen av språken: engelska, tyska och franska (älska franska whoowoow !!!). Måste även säga att jag blir lite rädd för din blogg...gillar inte myror =S . pussssheeej

2009-09-05 @ 12:55:32
Postat av: Elias

Jamen det är ju Tarantino som är den riktiga stjärnan som satt ihop allt! Alla myror är ute efter det lysande äpplet ^^ tänk på det!

Postat av: paopao

Woah. ja vilken film! det är ju bra att ngn lär sig filmvetenskap här o kan recensera filmer åt oss nu, hoppas det går bra för dig elias o att du har roligt på stora universitetet :D

tur att jag hade kaj(parlez-vous-francais?-oui-bien-sur) gustavsson m på bion o kunde hålla i handen när jag blev rädd :)



hm angående myrorna så tkr jag de passar väldigt bra där de är, så länge de inte kmr ut från skärmen o ÄTER UPP MIG.



förresten tror ngn jag kan äta upp min keso även om den gick ut för tre dagar sen? jag svälter :O

kramkram/paopao

2009-09-05 @ 23:04:33
Postat av: Kaajjjan

Jaja, men ändå! Han är överskattad , big time!

De må vara hungriga men fan va läskiga dom är! =)

2009-09-06 @ 12:45:33
Postat av: Elias

Paopao: Jag någon måste ju set this world straight så att säga ^^ allting går faktiskt jättefint, vad sysslar du med nu om dagarna? Förresten så kan du vara lugn om myrorna, som sagt så letar alla myror bara efter det lysande äpplet. Peace Pao!



Kajlie: God! Njut av filmen istället för att negga ;)

Postat av: paopao

precis, bra gjort av dig tkr jag! ja idag har jag jobbat på ridskolan som vanligt, den är lite infekterad av ngn lusitg sjukdom så innan man går in där måste man bada i desinfektionsmedel uhu. igår så var gräns här o byggde lego o imorg ska jag ut o åka tåg o det är ju aldrig fel! så dagarna har lite varierande innehåll :)



ok myror - lugnt, fortsätt ni med ert misson ^_^

2009-09-07 @ 16:07:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0