En början på filmvetenskapen och ett slut på filmlistan

Den väldigt lyckade dagen på universitetet igår följdes idag upp av en väldigt intressant föreläsning idag där det klassiska berättandet diskuterades. Läraren vi har är väldigt duktig och det känns grymt att få lära sig mer om någonting jag verkligen är intresserad av. Efter föreläsningen mötte vi upp Joar, Tobias och Aude och lunchade på Tufvans. Efter lunchen tittade vi på Citizen Kane som var en ganska bra film men man blev lite sömnig av den. Den var inte direkt knivskarp men helt klart intressant att titta på. Så nu för att betona att jag verkligen satt igång med kursen i filmvetenskap så ska jag avsluta min filmlista och droppa the big number one.


Requiem for a dream av Darren Aronofsky.

Titeln säger ganska mycket när det gäller denna filmen; dödsmässa för en dröm. Hela filmen bär på en oerhörd tyngd och människorna som porträtteras i den väcker väldigt stor sympati hos mig. Men det är just därför den blir så bra. Miljön är mitt i prick, skådespelarna gör ett fantastiskt jobb och samtidigt som filmen är mycket tragiskt så är den samtidigt väldigt vacker. Det är oerhört sällan jag kan bli så engagerad i livsöden som jag blir av just denna film och när slutet kommit så finns den där tyngden kvar inom en. Den gör ett väldigt avtryck, förmedlar en känsla på ett fantastiskt snyggt sätt och skapar många tankar. En av de absolut mest välgjorda filmer jag sett och förmodligen också den tyngsta. Se den om ni har möjlighet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0