Fyra dagar i Stockholm

Beware, här följer ett smått turistigt inlägg om mina senaste eskapader. Dock är det fullständigt sprängfyllt med trevligheter så läs vidare för bövelen!
    Right'o, de senaste dagarna har jag spenderat i den fina lilla metropolen Stockholm där min käre bror Samuel har satt upp sin boning. Det var skönt att komma ifrån Växjö några dagar och träffa Samuel lite så det hela resulterade i en ganska fantastisk helg.

Efter att jag tagit tåget upp träffade jag Erik som också råkade vara där samtidigt så det kändes som en god idé att hänga lite medan Samuel var på jobbet. Vi möttes upp på T-centralen och efter att jag fixat kort till tunnelbanan drog vi iväg till Aspudden, ett ställe cirka 10-15 minuter från T-centralen med en helt annan atmosfär än i centrum. "Det är så himla mysigt här", betonade Erik gång på gång och jag kunde inte göra någonting annat än att hålla med; det var verkligen lugnt och fridfullt därute.


The one and only Eirikur.


Yours truly.

När vi spenderat en del tid i solskenet vid Aspudden satsade vi på lite kontraster och drog in till alla fashionistas på Östermalm. Målet var Urban Outfitters där Erik hittade två sköna t-shirts jag inte har några bilder på och jag köpte den här fashionabla kreationen:



Efter vår lilla shoppingtur träffade vi Samuel som föreslog att vi skulle gå och ta en öl så vi stack in på första bästa ställe i Gamla stan som såg mysigt ut. Och alla tre var glada pojkar.


Bruder och Eirikur.


I mitt rätta element.

Sedan stack jag och Samuel hem till hans lägenhet vid universitetet och jag installerade min luftmadrass et cetera et cetera och sedan spenderades kvällen ganska stillsamt i och med att Samuel skulle jobba dagen därpå.

På fredagen tog jag mig in till T-centralen, vandrade en sväng längs Drottninggatan, tog en avstickare till Gamla stan och ner till hamnen medan jag väntade på att Erik skulle ta sig in till stan. Precis som dagen innan var det vackert väder och det var riktigt härligt att bara planlöst vandra längs Stockholms gator. Det var fullkomligt omöjligt att hindra mig från att ta några classic tourist shots.







Jag hade också turen att träffa på en sällsynt företeelse, nämligen ett one man peruvian flute band. Dock lät denne man inte sig nedslås utan körde samma låtar som de andra banden förstärkt av sin lilla bergsprängare, en sann hjälte!



Så småningom anlände Erik och vi drog en shoppingrunda längs Drottninggatan och kollade runt på bl.a. H&M och Weekday men med dåligt resultat. Erik hittade en svart hoodie men jag hittade ingenting så när vi gått i några affärer gav vi upp och satte oss och käkade på pizza hut istället.

Väl hemma i Samuels lägenhet sammanfogades våra respektiva tröttheter och matkoman och vi lyckades båda somna samtidigt för att senare vakna upp för sent för att kunna ha några större kvällsutsikter.

På lördagen däremot stack jag och Samuel in till området kring Tekniska högskolan och käkade brunch på ett ställe som heter Sirap. Man får fantastiskt god äggröra, bacon och bröd med marmelad och cream cheese. Sen när man blivit skönt mätt kommer de ut med underbara tjocka blåbärspannkakor med sirap, blåblär och lite florsocker på.


I närheten av Samuels lägenhet, på väg till tunnelbanan.

Efter den bastanta brunchen mötte vi upp vår kusin Henrik och hans vän Alexander för att sticka och kolla på en fotoutställning på det alldeles nyligen öppnade Fotografiska där Annie Leibovitz, Lennart Nilsson, Vee Speers och Joel-Peter Witkin ställde ut. Den häftigaste utställningen var helt klart Lennart Nilssons Ett barn blir till samtidigt som de andra tagit väldigt estetiskt snygga bilder men kanske inte nådde så mycket längre. Det var bara ett fåtal bilder som verkligen berörde men utställningslokalerna var oerhört fina. Anyway ett hett tips att kolla in om man är intresserad av foto och har vägarna förbi Stockholm, surfa in på hemsidan för att se vilka utställningar som är aktuella vettja.

När vi kände oss färdiga med att titta på alla foton så stack vi och satte oss på Debasers uteservering och drack öl, umgicks och bara hade det gött i den härliga solen.


Alexander och Samuel.


Kusin Henrik.


Schtek, schtek.

Senare på kvällen drog vi hem till Alexander och drack öl, spelade musik och umgicks. Då hade också Samuels vän Malin hängt på och senare gick vi för andra gången under dagen bort till Debasers uteterrass. Det blev den väldigt trevlig kväll helt enkelt.

Söndagen blev på något vis en Japaninspirerad dag då jag och Samuel först lite småslitna chillade och kollade på lite Naruto och sedan när vi var redo att ta oss an världen begav oss till Ramen Ki-mama för att käka lite härlig ramen. Jag beställde en Miso Ramen och Mugicha som var ett kallt japanskt te som faktiskt påminde lite om kaffe i smaken, Samuel åt Yakiniku Ramen. Hela måltiden förflöt i tystnad eftersom vi båda var så fullständigt uppslukade av vår ramen, helt underbart! Om ni vill käka lite schysst japansk mat så dra definitivt till Ramen Ki-mama (ligger vid Tekniska Högskolan).




Miso Ramen och Ugicha.


Itadakimasu!

Så med denna glädjefyllda Itadakimasu-bild avslutar jag det här blogginlägget om min Stockholmsvistelse, efter vår ramen gick vi till espresso house och köpte varsin kaffe och drog hem till Samuel med lite gotte och chillade. Som sagt en fantastiskt trevlig helg. Sayonara.

Kommentarer
Postat av: felicia

You go elias, mer dagens outfit! Men jag måste säga att den är urtjusig. I övrigt tycker jag du är en röv som varit på Annie Libovitz utställningen. Det var faktiskt att gå över gränsen.

2010-05-24 @ 23:10:16
URL: http://vykorttillminsyster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0